Wednesday, July 20, 2011

Makan Oh Makan....

Baru-baru ni kat depan opis aku ni ada bukak satu kedai makan. Yup...dok kat KJ ni senang beno nak cari makan. Janji ada duit.Sebut je nak makan ape, macam-macam ada.

Bila kedai makan tu bukak, aku pun tak perasan yang tokey kedai tu dah gantung banner. Pagi tu singgah la beli paper, auntie kedai majalah yang sebaris dengan kedai makan tu kata ada makan free sampai kul 12 nanti. Pegi la makan kat sana, kata auntie tu. Aku lalu nak masuk opis......jeng jeng jeng....aku nampak ada bunga malai ke namanya, yang orang India wat gantung kat leher masa kawin tu. Pastu siap ada pokok pisang lagi. Dalam ati kata, nasib aku dah siap beli nasi lemak nak makan bekpes kalu tak lapo la aku.

Tengahari ada la sorang kawan melayu aku ajak gi makan kat kedai tu. Aku bagi alasan nak kuar beli kuih je padahal tekak aku otomatik rasa kembang bila dia sebut nak makan kat kedai tu. Aku kata aku dah muak makan kari mamak sebab keje kat SS3 dulu, hari-hari aku hentam nasik mamak. Kedai tu je yang ada kat area tu memaksa aku hentam nasik mamak hari-hari. Kembang tokak den.

Aku tengok relek je kengkawan aku gi makan kat kedai tu. Hmmmm bukan pe. Bagi aku la..Ni pendapat aku ek. Ada perbezaan yang amat ketara antara kedai makan India ngan kedai makan mamak. Mamak tu Islam tapi India tak semestinya Islam. Maaf la ini hanya pendapat aku. Dan bila aku pertikaikan benda ni dengan kawan aku dengan mengatakan aku tak lalu nak makan kat situ sebab tu kedai India, dia jawab ngan penuh slumber, "mamak ngan india kan sama je?"

Maaf la. Aku bab makan ni boleh jadi orang yang agak memilih. Dan aku memang konfiden yang owner kedai tu india sebab dia penah datang opis (kedai tu dia sewa dari big boss aku). Bukan nak berlagak macam bagus sangat tapi perangai aku kalau aku dah ada rasa was-was, Insya Allah aku takkan pergi makan kat situ sampai bila-bila. Pujilah roti canai sedap ke, murah ke....Aku takkan kisah.

Bak kata acik aku, sekarang ni bukan macam dulu-dulu. Pilihan dah banyak. Nak dengan tak nak je la.

Pe-pe pun kuasa kat tangan kita. Benda makan ni bukan boleh buat main-main. Jadi darah daging woooo....Sekurang-kurangnya kita tak perlu syak (rasa was-was) dengan apa yang kita makan. Tu yang paling penting :)

No comments: