Friday, June 11, 2010

Kita Patut Bersyukur Kita Masih Disayangi

Kadang-kadang kita lupa ada orang sayang kita. Kita nafikan yang ada orang masih care tentang kita. Aku pun macam tu gak. Masa akal pendek dulu, aku selalu kata, "Ala, orang tau mak tak sayang orang, mak lagi sayang abon (abang aku)". Sebab aku rasa mak memang lagi sayangkan anak lelaki dia tu. Sebab tu abon aku sihat semacam je..Hahaha...ampun bon. Tapi ko memang tembam dari kecik sampai beso. Aku ni je yang macam tak cukup makan. Ahahaha...

Tapi bila ada sesuatu terjadi dalam hidup kita, barulah kita tau dan sedar, ramai sebenarnya yang sayangkan kita. Aku rapat ngan arwah mak masa dia dah mula sakit. Aku yang jaga dia kat hospital. Ikhlas....aku bersyukur diberi kesempatan jaga arwah masa hayatnya masih ada. Dan aku akui, aku tau mak sayangkan aku sangat-sangat cuma dia bukan jenis pandai luahkan sayang. Dari cara dia, aku tau sebenarnya dia sayang semua anak-anak dia.

I'm bless. Itu aku selalu kata pada diri aku. Walau mak dah takde, tapi aku tak pernah rasa kurang kasih sayang. Cuma masa 1st raya tanpa mak, aku nangis masa nak beli kasut raya. Walaupun masa tu dah umo 19 tahun, tapi mak belum pernah gagal lengkapkan pakaian aku untuk hari raya. Walau masa dia tengah sakit. Dia akan hulur duit pada acik, "Beli baju raya adik kau. Mak tak nak dia tak lengkap baju raya dia nanti". Tu la mak aku. Aku hilang sebelah anting-anting, petang tu gak aku dah dapat anting-anting baru. Dia akan cuba lengkapkan semua dari atas ke bawah. Bila mula-mula soping raya, aku nangis kat kedai kasut. Aku tak biasa apak yang uruskan. Biasa mak yang bising, apa yang tak cukup lagi. Masa tu memang rindu sangat dengan mak.

Tapi hari ni....aku selalu pandang sekeliling. Tanpa mak, aku masih ada insan lain yang ambil berat tentang aku. Apak, acik, Aizan, Ijat, Kila, Eqa....adik beradik aku n anak-anak sedara yang lain jadi kekuatan aku. Aku ingat lagi tiap kali aku rasa sedih, aku akan peluk Aizan kuat-kuat. Aku mintak dia janji ngan aku, sampai dia dah besar n dah kawin pun dia kena bagi aku cium dia. hehehehehe....buah hati kesayangan aku tu. Aku tau aku bless sangat-sangat sebab diorang sume.

Jangan sesekali kata kita malang. Aku tak mau kata aku malang. Sebab aku tau mak dan apak lahirkan aku bukan untuk jadi anak yang malang. Bila aku rasa Allah turunkan ujian untuk aku, aku selalu kata cuba lihat dari sudut positif. Kita akan nampak semua kelebihan-kelebihan tu.

Jangan sesekali rasa kita sendiri. Sebab kita masih ada Allah bersama kita. :)

No comments: