Tuesday, April 27, 2010

Ayah dulu belajar apa kat U Petronas

Sekali-sekala berkumpul memang banyak cerita yang akan keluar. Lepas majlis Adul hari tu, Alang dan Ateh sefamily terus balik SK. Malam tu sambil lepak tengok AF (aku dah tak berapa nak layan dah..cam hampeh je AF tahun ni), sambil on and off tengok MU vs Totenham (betul ke eja cmtu,lantak la)... Alang bukak 1 cerita.

Alang aku ada 5 anak dan 2 daripadanya sedang meningkat naik. Yang sulung baru je sudah SPM dan yang 2nd Tingkatan 4. Alif namanya... Alang aku kerja as a Senior Tech kat Celcom wilayah Timur. Pastu biasa la kawan-kawan rajin bagi baju yang macam-macam (aku gelar baju subsidi). Ala, baju yang ada tulis Celcom la, Maxis la, kalu baju U pun camtu gak. UKM la, UM la...sume ada. So, satu hari Alang aku pakai baju Universiti Teknologi Petronas. Dia kata, Alif asik pandang je dia. Muka penuh persoalan. Agaknya dah tak tahan sangat, so dia tanya kat Alang aku.

Alif : Ayah dulu belaja kat unibesiti petronas tu, belaja apa?
Alang : Ayah belaja cara-cara pam minyak (dengan penuh slamber)

Alang aku kata muka Alif masa tu memang terkulat-kulat. Ye la, dia tau ayah dia keje kat Celcom, so dia wonder camne plak belajar kat UTP tapi keje Celcom? Alif...Alif... Kesian pun ada. Tak memasal je dipedajal oleh ayah sendiri.

Aku dulu pun macam tu gak. Asal tengok orang pakai baju ada logo U mula la kata, "Wah, bestnya dia budak U". Padahal mungkin dia pakai baju kakak dia ke, abang dia ke...So, the main point is...Jangan la terpedaya kalau orang pakai baju ada logo U ke apa ke...

p/s : Aku bawak bekal letak dalam paper bag "EBENE". Ala yang koyok tampal sakit sendi tu. Mesti orang kata, "Sian budak ni, muda-muda dah sakit sendi". Padahal aku dapat paper bag tu dari Kak Lyana. Kila pun penah tanya, "Busu beli EBENE untuk apak ke?" Aduyai.... :P

No comments: